Bilanční právo je předmět určený zejména pro studenty FPR (kde je zařazen ve studijních plánech jako povinně volitelný). V rámci předmětu nebudeme účtovat, ale zabývat se právními předpisy a judikaturou se vztahem k účetnictví. Předpokladem však je alespoň základní orientace v účetní problematice. Doufám, že se vám předmět bude líbit a přinese vám jiný pohled na účetnictví.
Předmět KFP/BIP volně navazuje na předmět KFP/FAU. Na rozdíl od předmětu Finanční účetnictví, který má na FPR alespoň prvky dovednostního předmětu, je předmět KFP/BIP typicky předmětem znalostním. Jeho předmětem je bilanční, tedy účetní právo. Důraz je kladen na aktuální úpravu, každé téma obsahuje i stručný přehled vývoje a očekávané změny. Předmět sice nemá stanovené prerekvizity, ale pro pochopení probírané látky je vhodná alespoň základní orientace v problematice účetnictví. V rámci předmětu sice není přímo zkoušena účetní problematika, ale pro porozumění způsobu právní úpravy bude její znalost užitečná.
Materiály ke studiu jsou uloženy v systému Google Classroom. Pro předmět není vydána jediná souhrnná učebnice. Od r. 2017 probíhá rekodifikace českého účetního práva, existují již čtyři verze paragrafového znění nového zákona, ale ten se dosud nedostal do legislativního procesu. To nemůže postihnout žádná existující učebnice. Mezi obecnými materiály je zařazen učební text postihující situaci v listopadu 2024, i po tomto datu však vývoj rekodifikace pokračoval. Proto jsou součástí výukových materiálů i odkazy na existující aktuální materiály jak samostatně, tak v rámci jednotlivých prezentací. Základní přehled je uveden v prezentaci, konkrétní literatura je uvedena u jednotlivých témat (formou odkazů v rámci prezentace a seznamu literatury na závěr). V závěru každé prezentace jsou kontrolní otázky k tématu.
Každé téma je vedeno v Google Classroomu pod samostatným záhlavím (v menu Práce v kurzu), témata jsou řazena sestupně (od nejnovějších). Obvykle je téma náplní jedné přednášky, jsou ale i témata rozsáhlejší probíraná ve dvou přednáškách.
Předmět KFP/BIP je upraven tak, aby bylo možné využít interaktivně flexibilní formu studia. Prezentace ke každému tématu je zveřejňována předem tak, aby přítomní studenti mohli výuku sledovat a nepřítomní studenti mohli látku studovat samostatně. Prezentace jsou zveřejňovány postupně, takže neumožňují studovat “napřed”; to je dáno tím, že aktuální vývoj do předmětu zasahuje příliš dramaticky a nelze jej předvídat.
Způsob hodnocení umožňuje aktivní přístup na dálku i pro studenty, kteří se z různých důvodů nemohou výuky zúčastnit osobně.
Průběžné znalosti jsou prověřovány dílčími testy/kvízy v rámci systému Google Classroom zařazovanými na začátek každé hodiny. Jejich prostřednictvím lze získat průběžně body, které se započítávají do celkové klasifikace. Testy jsou koncipovány zpravidla jako otázky s výběrovými odpověďmi nebo otázky vyžadující velmi krátkou odpověď, takže mohou být vyplněny i na mobilním telefonu (lepší je však využití tabletu či notebooku). Čas pro odevzdání testu závisí na obtížnosti testu (typicky v době, kdy přítomní studenti test odevzdají). Ihned po odevzdání testu je dána studentům zpětná vazba. Každý student vidí svůj počet dosažených bodů, současně je zveřejněna statistika správných odpovědí. Se studenty přítomnými v učebně je test shrnut a probrány problematičtější otázky (studenti současně vidí statistiky správných odpovědí a mohou porovnat své odpovědi s ostatními ve skupině, aniž by byly výsledky konkretizovány). Na základě výsledků testů jsou přizpůsobovány otázky v testech následujících, otázky, které činily problémy, jsou zařazovány opětovně. Studenti své výsledky vidí v systému Google Classroom (v menu Práce v kurzu, volba Zobrazit vaši práci).
Hodnoceny jsou i seminární práce - zpracované judikáty zahrnující účetní problematiku. Pro přítomné studenty jsou prezentace rozebírány z hlediska jejich vztahu k předmětu. I nepřítomní studenti mohou čerpat ze zveřejněných prezentací. Seminární práce je třeba předem zadat do sdílené tabulky v rámci Google Classroom, aby se judikáty neopakovaly. Důležité je v rámci prezentace zdůraznit vazbu na účetnictví (i když se judikát jako celek týká např. oblasti daňové). Pokyny ke zpracování judikátů jsou obsaženy v první prezentaci.